Een volledig autoverbod is niet onze eerste doelstelling. Wel een verbod op auto’s die onze straten alleen maar gebruiken om de tunnel te vermijden. Dit levert niet alleen uiterst onveilige situaties op maar ook sterk vervuilde lucht en lawaai. Hierdoor kunnen de mensen die aan deze wegen wonen niet eens met de ramen open slapen. In corona tijd waar velen van ons thuis moeten werken zijn we al genoeg opgesloten toch?
De zomers worden warmer en we hebben toch ook recht op een beetje frisse lucht?
Ik ben het eens dat het autoverbod in het centrum niet zou moeten gelden. Wel ben ik van mening dat het verkeer dat over de sluisbrug heen rijdt, ALLEEN bewoners en werknemers van bedrijven zijn die in de omgeving van de sluis wonen of werken. Nader te bepalen hoe ver dit van de sluis is.
Ik zou opteren voor de manier waarop het verkeer in Milaan centrum wordt ontmoedigd. De Inwoners en bedrijven gelegen in het directe centrum zouden een ontheffing moeten krijgen, mensen die de wijk bezoeken kunnen een ontheffing krijgen van de inwoner of zullen een via internet of een bij een winkel een dagkaartje moeten kopen om het centrum in te gaan met de auto. Ik begrijp dan ook wel met deze gedacht dat de ondernemers last zouden kunnen krijgen van minder bezoekers, maar ik zie dit niet zo. De reden daarvoor is, dat als mensen iets kopen in een van de winkels of horeca zullen zij een een code ontvangen die zij kunnen activeren via internet zodat zij niet belast worden voor het bezoek aan het centrum, maar het bezoek aan winkels en horeca zal juist aangemoedigd worden. De enige restrictie is dan dat de bezoeker alleen gebruik mag maken van de parkeer garage. Daarnaast zullen alle andere bezoekers moeten betalen voor de doorgang of hun bezoek met de auto aan het centrum. Dit idee is niet gebaseerd op een kosten / baten analyse dus er zal nog wel wat rekenwerk en discussie vooraf gaan.